Sådan fungerer Slappuk
Det tankesæt, der ligger bag opbygningen af Slappuk-systemet, bygger på henholdsvis stimuli og respons.
Stimuli er den påvirkning, som en spildeltager giver en puck, når han eller hun er i kontakt med den. Respons er omvendt det svar, som pucken giver. Vores pucke reagerer på både berøring, rystelser og RFID-kort og kan svare med lyd- og lyssignaler.
Tabletten bestemmer
De forskellige pucke sender information om stimuli trådløst til tabletten, hvorefter den tager stilling til, hvilke pucke der skal give respons. På den måde er det tabletten, der styrer spillet, og den kan desuden vise resultater, efterhånden som spillene afvikles.
Stimuli & respons
Muligheder for stimuli
-
Berøring
Slappuk har to berøringsfølere. Den ene reagerer på direkte berøring på samme måde, som når du rører din smartphone. Den anden føler er baseret på et infrarødt system, som kan reagere, når toppen bliver ramt af en bold, en trommestik eller lignende.
-
Rystelser
Slappuk kan mærke stød og bevægelser, men kan også fornemme, hvordan pucken vender i rummet. Sensoren kan også bruges til at tænde og slukke de enkelte pucke.
-
RFID
RFID-læseren fungerer på samme måde, som når man holder sit Rejsekort hen til scanneren på togstationen. Det gør det fx muligt at bruge systemet til at registrere personer og tider i et motionsløb eller orienteringsløb.
Muligheder for respons
-
Lys
Slappuk kan reagere med lys i alle regnbuens farver. Hver puck har 12 lysdioder, der kan styres individuelt og i forskellige mønstre. På den måde kan du skabe lækkert bølgende lys i alt fra bløde pasteller til hårde signalfarver.
-
Lyd
Slappuk kan udsende kortere eller længere lyde som eksempelvis ping, plok, traktorstart, alarmsirene og ringetoner fra gamle og nye telefoner, men også toner fra en dur- og mol-skala.
-