Under hjelmen

 

Slappuk er udviklet og produceret i Danmark. Det gælder softwaren såvel som plastikken, pucken er udformet i, og elektronikken. Sådan kan vi sikre, at kvaliteten er i top.

Nedenfor ses en model af en eksploderet puck. Modellen illustrerer, hvilke dele en puck består af. Under billedet er en mere detaljeret forklaring på, hvad de enkelte dele er, og hvilken funktion de har.

 

Open Source

Med tiden forestiller vi os, at Slappuk bliver Open Source. Vi vil rigtig gerne dele systemet med dig og alle andre, så du selv kan prøve kræfter med at udvikle spil og nye features til systemet. Vi forestiller os, at såvel software til puckene (C-kode) samt til Android-appen (Java) bliver gjort tilgængelig.

Tekniske specifikationer

 

Hver puck indeholder et antal elektroniske kredsløb med små computere. Faktisk er der ikke mindre end fire computere i hver puck.

 

Det er tabletten, der styrer systemet, hvilket du kan læse mere om her. Fra tabletten er der forbindelse til den orange masterpuck. Forbindelsen sker via en bluetooth-forbindelse. Du kan læse mere i vores brugervejledning om, hvordan du skaber forbindelse mellem appen og puckene.

 

Masterpucken kommunikerer med de gule “slavepucke” via en 868 MHz trådløs kommunikation. Denne form for kommunikation er valgt for at få en så lang rækkevidde som muligt, så mulighederne med systemet bliver større. Er puckene placeret i en halv meters højde, har de en længere rækkevidde, end hvis de står på gulvet. I en sportshal, vil det svare til, at de kan stå i hver deres ende af en håndboldbane og stadig have signal.

 

 
 

Model af puck 

 
 
 
 
 Top af plastik

Den halvrunde form udgør puckens top og er produceret i ABS-plastik. Toppen er den primære kontaktflade for brugerne og skal derfor kunne tåle hverdagens tæsk. Derfor er den designet til at kunne holde til lidt af hvert og kan i hvert fald tåle at falde ned på et gulv fra bordhøjde. Toppen er designet og produceret i Danmark.

 

Mainboardet

Mainboardet indeholder puckens største computer, som tager sig af radiokommunikation og styring af de andre dele af pucken. Heriblandt er accelerometer, RFID-læser, touch og lyd- og lys-system.

Puckens lyssystem sidder i dette board og består af 12 RGB-lysdioder. De i alt 36 lysdioder kan styres individuelt fra mainboardets computer.

Mainboardet indeholder også et RFID-system, som kan kommunikere med kort, der holdes tæt på pucken, ligesom når du holder dit rejsekort hen til scanneren på togperronen.

Mainboardet indeholder en ATMEGA1280 kendt fra de store Arduino-boards. Den indeholder en Arduino-bootloader, som kan tilgås med USB via den grønne konnektor i bunden af pucken.

 

Højttaler

Der er en højttaler installeret i pucken, som indgår som den ene af to systemer, pucken har som respons/output.

 

Magneter

De fire magneter skal sikre, at pucken kan sidde fast på jernholdige overflader, hvilket sikrer hurtig opsætning og nedtagning.

 

Bund af plastik

Bunden udgør puckens krop, og det er her, al elektronikken er sat fast. De fire skruetårne holder puckens bund og top sammen med skruer. På bagsiden kan man se puckens serienummer på det påklistrede mærkat. Farven på bunden afgør, om der er tale om såkaldte masterpuck (orange), eller om der er tale en slavepuck (gul).

 

Ladestag

De to hoveder af messing i bunden kaldes ladestag og har til formål at overføre strøm fra ladestationerne til puckene. På denne måde lades puckene op.

 

 

 

Touchboards

De to touchboards indeholder den elektronik, der står for berøringsføleren og det infrarøde system. Berøringsføleren virker på samme måde, som når du rører ved skærmen på en smartphone. For at supplere berøringsføleren har vi også det infrarøde system, som består af tre infrarøde lysdioder i toppen og en infrarød detektor. Den infrarøde detektor kan registrere refleksioner fra genstande tæt på pucken. Hvis det ene system ikke fungerer i en given situation, kan du prøve med det andet.

Den infrarøde detektor kan også bruges til at registrere lys fra en lyskilde som eksempelvis en laser-pegepind. På den måde kan du lave en mållinje med en laserstråle. Bemærk at der gælder specielle forhold vedrørende brug af laser, som er vigtige at kende til, før systemet tages i brug, når børn er i nærheden.

Touchboardet indeholder en ATMEGA168 kendt fra Arduino-boardene.

 

Chargerboardet

Chargerboardet indeholder den elektronik, som står for opladning af batteriet. Chargerboardet indeholder også et accelerometer, som kan bestemme, hvordan pucken vender i forhold til tyngdekræften. Denne funktion bruges blandt andet til at styre tænd- og sluk-funktionen. Lydsystemet sidder også på chargerboardet og kan indeholde op til tre minutters lydklip. Nye lydklip kan uploades til pucken.

Chargerboardet indeholder en ATMEGA168-processor kendt fra Arduino-boardene.

 

Batteri

Batteriet giver strøm til elektronikken. Under normale forhold kan batteriet holde i op til otte timer, før det skal oplades igen. En fuld opladning af kufferten tager cirka tre timer. Batteriet har en spænding på 3,7 V.

 

Gummiring

Gummiringen sikrer, at pucken er vandafvisende ved moderate mængder regn. Det betyder, at pucken ikke går i stykker, hvis den er udenfor, når det begynder at regne. Bemærk dog, at systemet ikke er anbefalet til udendørsbrug i regnvejr, og at garantien ikke dækker fejl ved vandskader.

 

Konnektor

Det firbenede stik i bunden af pucken bruges, når den skal opdateres eller programmeres. De fire stifter i stikket svarer til de fire stifter i et almindeligt USB-stik. Puckene kan faktisk oplades via USB med et specialstik.